American Dragon: Jake Long

Developer: Way Forward Technologies
Publisher: Buena Vista Games
Genre: Action
Release: 13/10/2006
Online: Nee
Spelers: 1

Zoals eerder in nieuwsberichten is aangekondigd is er weer een game gemaakt van een Disney-animatie. Het gaat deze keer over de tekenfilm: American Dragon: Jake Long. Vraag je je af of Disney de draak steekt met deze game? Lees dan maar gauw verder!

Jake Long is een gewone 13-jarige jongen uit New York, waar hij rustig woont met zijn Chinees-Amerikaanse familie en het liefst is hij de hele dag aan het skateboarden. Dat is, totdat hij erachter komt wat zijn lot daadwerkelijk is. Hij is namelijk een verre afstammeling van de draken! Wanneer hij in een magische, mythische, vuurspuwende draak transformeert, is het zijn taak om de andere magische wezens, die tussen de mensenmassa in New York leven, te redden van het kwaad. Ondanks deze krachten kan hij de stad nog steeds niet in z’n eentje redden. Hij krijgt gelukkig hulp van zijn opa en zijn vrienden Trixie en Spud. Deze doen hun uiterste best om Jake te helpen, maar alsnog heeft Jake de hulp nodig van zijn opa’s 600 jaar oude Sharpei genaamd Fu Dog. En reken maar dat die kan praten!

Ok, het verhaal. Ik kan het lekker kort houden: een gekidnapte vriendin. Bijna alle superhelden krijgen er wel mee te maken. Jake heeft een oogje op Rose, maar als hij met haar in het park afspreekt en daar een stel monsters tegenkomt heeft hij al snel door dat iets niet in de draak….eeeh haak is. We gaan dus van start!

Jake heeft dus een oogje op Rose en wilt er alles aan doen om haar terug te vinden. Hiervoor legt hij de nodige afstanden af natuurlijk. Van de achterbuurten van New York tot het Vrijheidsbeeld; dat is best een stukje lopen. Alle levels zijn gemaakt in een 3D-achtige omgeving, maar de looprichting beperkt zich slechts tot naar links en naar rechts. Qua graphics lijkt het erg sterk op Ultimate Spiderman DS, want de levels zijn op precies dezelfde manier weergegeven. Ondanks dat je naar links of naar rechts loopt draaien de levels soms wel mee als je de hoek om moet, wat toch een beetje een vrijheidsgevoel geeft. Hoewel het slechts bij het gevoel blijft ziet het er allemaal vrij goed uit voor de DS. Het nadeel hieraan is echter wel dat je soms niet kan zien wat er zich om de hoek bevindt. De levels zijn opgemaakt uit drie delen: het platform-gedeelte, het vlieg-gedeelte en de eindbaas (in respectievelijke volgorde). In de platform-levels moet je gewoon naar het einde van het level zien te komen en je een weg banen door de vijanden en bewegende platforms. In sommige levels moet je juist een toren of een ijsberg beklimmen waardoor je steeds in een rondje loopt en elke keer iets hoger komt. Al met al zijn de levels vrijwel hetzelfde. Het vlieggedeelte wordt al iets leuker. Je vliegt door de lucht boven een gedeelte van de stad. Je hebt hier in elk geval de vrijheid om te vliegen waar je wilt. Het is daar de bedoeling dat je alle vliegende vijanden uitschakelt. In de eindbaas-levels bevindt de eindbaas zich in het midden en jij loopt om hem heen. Je zult hem natuurlijk een paar keer moeten raken en je zal in sommige levels gebruik moeten maken van de aanwezige platformpjes om op de juiste hoogte van de eindbaas te komen.

Hoe werkt het spel dan precies? Nou, hier dan even de basic controls: met de D-pad kan je bukken, naar rechts en naar links lopen. Het springen gebeurt met de B-knop en je kan slaan met Y en A. Zoals je wellicht al verwachtte kan Jake in een draak veranderen. Dit zal je gedurende de game ook regelmatig moeten doen. Op de touch-screen staat een grote cirkel. Deze kan je vullen met energie en als hij vol is kan je in The American Dragon veranderen. Je vult deze “energiebalk” door vijanden te verslaan en hun energie te verzamelen of door in de speciale “energie-wervelwinden” te gaan staan. Als je vol met energie zit kan je de cirkel aanraken of je roept in de microfoon:”Dragon Up!”. Dit laatste werkt niet altijd even goed. Het komt er vaak op neer dat je meer iets moet roepen als:”Dragon Yup!” en om dat nou constant in de metro of bus te moeten roepen……nee dus. Het is in deze dus makkelijker om gewoon even de touch-screen aan te raken en je weg als draak te vervolgen.

Als draak heb je drie special abilities. Je kan vuurballen spuwen, vliegen en een schild activeren. Zodra je in de draak verandert komen er op de touch-screen drie balletjes bij. Groen om te vliegen, rood voor de vuurballen en geel voor het schild. Deze bevinden zich op een grote schijf (met de energie cirkel in het midden) welke je rond kan draaien. Het balletje dat boven aan het scherm staat is degene welke je kan activeren met de X-knop. Heb je de vuurbal ingesteld, dan schiet je een vuurbal elke keer dat je op de X-knop drukt. Het vliegen en het schild kan je activeren, waardoor de ability aan blijft staan, en weer deactiveren. De drie vaardigheden verbruiken wel meer energie dus je moet zelf in de gaten houden wanneer je je vaardigheid weer uit moet zetten. Het gebruik maken van de draak-vorm kost overigens ook energie, dus het is aan te raden om het gebruik van de draak-vorm zo lang mogelijk uit te stellen!

Helaas werkt de besturing niet altijd even fijn. Jake spring namelijk vrij hoog in zijn Jake-vorm en heeft een vrij lange hangtime (tijd dat je in de lucht hangt) waardoor het soms lastig is te timen waar je moet landen. In dragon-mode werkt de vlieg-ability niet al te best. Wanneer je de vliegmodus geactiveerd hebt zou je met de D-pad een stukje naar boven en beneden kunnen vliegen, maar dit lukt niet altijd. Zelfs als er alleen maar lucht boven je is kan je niet naar boven, maar als je dan een stuk naar rechts beweegt kan het ineens weer wel. Dit leidt soms tot frustratie. Het ergste wat ik tot nu toe heb meegemaakt was dat ik terug een platform op moest vliegen. Dus ik spring de lucht in en op mijn hoogste punt activeer ik de vlieg-ability. Ik vlieg naar het platformpje waar ik op moest landen, ik hang erboven, deactiveer het vliegen en val lekker door het platform heen en kan opnieuw beginnen. Na zo’n 20 minuten proberen kwam ik erachter dat elke keer een piepklein stukje van mijn teen door het platform heen zat, waardoor het spel dus niet registreerde dat ik erboven hing. Dit gaf ontzettend veel frustratie. Daarna duurde het nog 10 minuten voordat ik er nog net goed boven hing en op het platform kon landen. Minpuntje voor Jake!

Naast al deze skills is er nog een ding wat dit spel maakt tot wat het is. Je moet in bijna elk level drie edelstenen verzamelen (blauw, rood en paars) waarmee je doorzichtige platforms van desbetreffende kleur kan activeren. Deze heb je nodig om verder te komen in het level, dus ze zijn een must-get! Naar mate je vordert in het spel krijg je steeds meer doorzichtige platforms na elkaar en ook van de verschillende kleuren. Je zult dan snel moeten wisselen van kleur, maar dit geeft alles behalve problemen. De platforms blijven namelijk nog vrij lang hangen nadat je gewisseld hebt, dus je hebt nog genoeg tijd om te springen.

Als laatste wil ik nog wat zeggen over de vijanden. Vooral in het begin vraag je je af waarom de vijanden in het spel zitten. Ze lopen alleen wat heen en weer en pas als je lang genoeg naast ze blijft staan gaan ze pas slaan. Ze worden wel slimmer naarmate je verder komt in het spel. Soms lopen vijanden gewoon rond en soms komen ze door een warp-hole uit te lucht vallen. In de warp-hole zitten er vaak een stuk of vijf en verschijnen omstebeurt. Dus ook dit blijkt niet echt een uitdaging. Verder in het spel komen er ook andere vijanden bij. Deze variëren van doelloos rondlopende dwergjes tot grote dikke trollen en schaduwdraken. De dikke trollen achtervolgen je en kunnen zelfs je aanvallen blokken. In de draak-vorm geeft bijna niet een vijand problemen, mits je de vuurbal gebruikt. Zowat alle vijanden zijn na aanraking met zo’n vuurbal vernietigd. Als je gewoon slaat dan moet je ze gemiddeld vijf tot zes keer raken voordat je ze verslagen hebt.

Al met al is dit een twijfelachtige game. Sommige momenten is het een leuk en goed spel, andere momenten erger je je aan de kleine foutjes (zoals mijn platform voorbeeldje). De muziek is oké, maar niet denderend goed of slecht. Bijna alle vijanden zijn hetzelfde. Het enige verschil is dat ze iets gooien, slaan of helemaal niets doen. De graphics zijn misschien nog wel het beste aan deze game. De besturing valt ook nog wel mee op die “sommige momenten” na. Ik denk dat als Way Forward de besturing iets soepeler gemaakt had en iets meer variatie in de vijanden en levels zou brengen dat dit spel nog aardig goed was geweest. Dus haal deze titel alleen uit de budgetbak, tenzij je een echte fan van de tekenfilm bent!

Graphics: 6,5
Geluid: 6,5
Gameplay: 7,0
Replay: 5,0
Eindcijfer: 6,5