Developer: | Square Enix |
Publisher: | Nintendo |
Genre: | RPG |
Release: | 12/01/2007 |
Online: | Nee |
Spelers: | 2 |
Eindelijk is de langverwachte release van Children of Mana daar. Maakt de game zijn verwachtingen waar en kunnen we eindelijk weer een nieuwe goede RPG verwelkomen op onze DS? Onze Leonhard vertelt je er alles over!
Van een titel uit de Mana reeks zou je wel verwachten dat, wat je er ook voor doet, het de moeite waard is. Children of Mana is een langverwachte RPG voor de Dual Screen. De reden dat men naar dit deel uit heeft gekeken, is A: de fantastische artwork, of B: omdat de SNES game World of Mana zo vet was. In dat laatste opzicht had Children of Mana enige verwachtingen waar te maken, en inmiddels weten we waar geforceerde productie vaak toe lijdt. Het is jammer. Het is ó zo jammer. Laat ik kort door de bocht zijn: Children of Mana stelt teleur. Flink. Hoe kan dit toch? Ik begrijp niet dat het team achter de game zelf niet heeft ingezien dat Children of Mana in deze staat gewoonweg nog niet af is.
Grafisch is de game prachtig. Zelfs zonder driedimensionale beelden weet de game ontzettend veel indruk te maken. De sprookjesachtige beelden ademen namelijk zo veel sfeer uit dat je er bij voorbaat al van uit zou gaan dat Children of Mana een topper is. Dit is het echter niet en dat is een behoorlijke teleurstelling. Children of Mana is een wolf in schaapskleren: Een schattig uiterlijk met tergende, irriterende gameplay.
Om te beginnen het verhaal. Vrij creatief in het begin, maar al gauw wordt de grote lijn duidelijk. Als speler ben je de zoveelste ‘gekozen’ jongen en dien je tempels, bossen etc. te verlossen van kwaadaardige beesten. Op miserabele manier wordt het verhaal uit de doeken gedaan, van diepgang is totaal geen sprake en omdat aanleidingen tot bepaalde situaties zó onlogisch overkomen, verliest de game al gauw zijn meeslependheid. Personages zijn pakkend, maar de persoonlijkheden worden in geen enkele vorm uitgewerkt, wat natuurlijk een gemiste kans is.
Van het verhaal moet Children of Mana het zeker niet hebben. De nadruk komt dus nog meer op de gameplay te liggen. Als de game in werking nou wat dieper zou zijn dan de oppervlakkigheid die het spel werkelijk waarborgt, was dit geen probleem geweest. Nu blijkt maar des te meer dat Children of Mana onder de maat is. Belachelijke obstakels die de naam ‘puzzel’ niet eens waardig zijn, halen de vaart op een hinderlijke manier uit het spel. Wanneer je namelijk op pad wordt gestuurd, zul je level na level moeten voltooien door tal van vijanden te verslaan. Om een level te voltooien zul je vervolgens op zoek moeten gaan naar een magisch item om te kunnen vorderen naar het volgende gebied. Meestal zit dit magische item verstopt onder een boomstronk of een blok ijs. Naast het feit dat dit natuurlijk een uiterst originele manier van verstoppen is, staan levels vaak vol met dit soort obstakels. Om het magische item alsnog in je bezit te krijgen, zit er maar één ding op: alle obstakels in het level vernielen in de hoop dat je in de goeie hoek begonnen bent. Alsof er in Children of Mana niet genoeg in het rond gehakt moet worden. Want dat is hetgeen waar de game vanuit opbouwt. Hakken en slachten, om het maar letterlijk te vertalen.
Iedere actieknop op de DS heeft betrekking tot een aanval, met een teamgenoot onder een knop als climax. Spannend als het klinkt, hak je jezelf een weg door inspiratieloze omgevingen met onder meer een hamer, ketting en zwaard. Ieder wapen is – naast het maken van combo’s – goed voor twee dingen: slaan en puzzelen. Niet dat er veel te puzzelen valt overigens, maar soms moet je bijvoorbeeld een brug laten verschijnen door op een boomstronk te slaan; dat soort ongein. Voor de afwisseling is er het teamgenoot. In het dorp Illusia, wat de basis vormt voor jouw avontuur, zijn enkele geesten te vinden die bereid zijn jou te helpen tijdens bezoekjes aan kerkers etc. Iedere geest heeft zijn eigen manier van doen en hebben dan ook verschillende effecten op vijanden. Maar goed, ook de relatie met je teamgenoot stelt niets voor en voelt dan ook aan als een nutteloze optie. Nutteloos in de zin dat de teamgenoten nogal overbodig zijn, want ook zonder hen is het avontuur niet echt pittig. Tijdens het vechten ontvang je experience points, waardoor je levels stijgt. Dit kennen we, en Children of Mana doet er niet veel meer mee. Je character wordt dus steeds wat sterker. Het levelen gaat echter veel te snel en voor je het weet zit je op een veel te hoog niveau, waardoor Children of Mana geen uitdagingen meer biedt. Een belangrijk onderdeel van de gameplay is overigens het Gems-systeem. De gevonden Gems kunnen met elkaar gecombineerd worden en in een Gem Frame geplaatst worden. Deze hebben dan invloed op jouw skills. Er zijn erg veel soorten Gems te vinden; moet je na gaan hoeveel combinaties er te maken zijn.
Children of Mana wat zonde. De wonderlijke wereld van Mana blijkt helemaal niet zo interessant te zijn als gedacht. Begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg subquests te vinden, al zie ik niet in waarom iemand ooit nog eens terug zou willen keren naar de eerder uitgespeelde kerkers. Dankzij de uiterst herhalende gameplay, het slecht uitgewerkte verhaal en het afgezaagde level-design, slaagt Children of Mana er gewoon niet in lang te vermaken. Wel moet gezegd worden dat de multiplayer de boel nog een beetje redt. Er is namelijk de mogelijkheid om het volledige avontuur met meer spelers te doorlopen.
Conclusion
Misschien dat er mensen zijn die Children of Mana voor de multiplayer willen kopen? Ik ken ze in ieder geval niet, en als singleplayer valt de game me zwaar. Een misser.
Graphics: 90
Gameplay: 60
Replay: 40
Sounds: 50
Eindcijfer: 56