Bubble Bobble: Double Shot

Developer: Rising Star Games
Publisher: Rising Star Games
Genre: Platform
Release: 23/03/2007
Online: Nee
Spelers: 3

Tegenwoordig zijn veel gamers al blij met een game als het goede graphics heeft, zelfs als het spel zelf erg makkelijk is. Vroeger was dat echter anders. Toen waren de games nog enorm pittig. Dit kwam dan ook deels door het vaak ontbreken van een savefunctie. Sommige mensen roepen nu dat de games van vroeger weer terug op de markt moeten komen, omdat er dan weer ‘echte’ games in de winkels liggen. En soms gebeurt dit dan ook…

De game waar ik het over ga hebben is Bubble Bobble: Double Shot en is het nieuwste deel uit de Bubble Bobble reeks. Bubble Bobble begon als een arcadegame in het jaar 1986 en heeft daarna enorm veel ports en vervolgen gehad. De bedoeling van het (oorspronkelijke) spel is om met je draakje (Bub of Bob) alle vijanden in je bellen te blazen. Wanneer er een monster in een bel zit, moet je er tegenaan springen, zodat de stekels op je rug de bel en het monster kapot prikken. Dit doe je bij alle vijanden, terwijl je de aanvallen van sommige tegenstanders ontwijkt. Zijn alle vijanden verslagen, dan ga je naar het volgende level en doe je dit opnieuw. Ben je echter niet snel genoeg met het verslaan van alle monsters, dan komt er een onverslaanbare geest. Deze probeert jou te stoppen en dus moet je hem zien te ontwijken en alsnog de andere monsters proberen te verslaan. Het spel klinkt misschien een beetje eentonig, maar het is leuk om te spelen en de levels zijn ook erg leuk in elkaar gezet.

Na de arcade versie kwamen er, zoals al eerder gezegd, veel andere delen uit. Een aantal bleef hetzelfde principe houden, maar andere delen werden totaal anders. Op de DS behoort Bubble Bobble tot de eerste groep: gewoon het klassieke spel, maar dan ‘nieuw’. Het eerste deel op de DS (Bubble Bobble Revolution) was niet echt een succes te noemen, door een aantal ‘speciale features’ die niet goed waren uitgewerkt. Met tegenstrijdige gevoelens begon ik dus het tweede deel op de DS, Bubble Bobble: Double Shot, te spelen. Het eerste wat me opviel was dat er een nieuwe character is bijgekomen: Bub en Bob’s neef Bubu. Bubu lijkt sprekend op Bub en Bob, maar waar Bub groen is en Bob blauw, is Bubu rood.

Hmm , zal het uitmaken dat Bubu rood is? Jazeker, want je zal alle drie de draakjes moeten gebruiken vanwege hun kleuren. Bub blaast bijvoorbeeld groene bellen, Bob blauwe bellen en Bubu rode. Waar vroeger de vijanden gewoon door elke bel omsingeld konden worden, kunnen nu sommige vijanden enkel door maar één kleur gevangen worden. Als dit zo is, draait er een ster om de vijand heen met de kleur die je moet gebruiken. Speel je als Bub (groen) en heeft de vijand een rode ster om zich heen draaien, dan druk je op de schouderknoppen om van character te wisselen en blaas je een bel met Bubu. Alsof dit niet genoeg is, hebben sommige vijanden niet gewoon een groene, blauwe of rode ster om zich heen draaien, maar een combinatie. Om deze vijanden te kunnen verslaan, blaas je bijvoorbeeld eerst een groene bel en daarna een rode. Deze twee mengen zich dan terwijl ze het monster omsingelen en voilá: je hebt het monster gevangen.

Heb je een negental levels doorlopen, dan kom je een baas tegen. Deze bazen zijn, logischerwijs, iets moeilijker om te verslaan dan de normale vijanden. Ze zijn dan ook een stuk groter en moet je op een speciale manier aanvallen. Je krijgt vrijwel elke keer een soort power-up, dat je bellen doet veranderen in elementbellen. Wanneer deze knappen komt er een stroom water, een bliksemschicht of een vlam uit. Met behulp van deze speciale bellen kan je direct of indirect de baas schade aanbrengen. Laat bijvoorbeeld een stroom water in de grond komen zodat bij elke stroom er een plant groter en groter groeit. Uiteindelijk kan je op de hoogte van de baas komen en moet je zoveel mogelijk bellen blazen die hem schade toebrengen. Of wat dacht je van een vliegende baas die je bestookt met pijlen. Deze moet je ontwijken, terwijl je character bellen blaast en jijzelf in de microfoon blaast. Ja, je leest het goed! Want als jij tijdens het gevecht tegen die baas in je microfoon blaast, gaat er een soort ventilator draaien, zodat de bellen die je character blazen omhoog gaan en de baas raken. De bazen zijn dus best origineel te noemen.

Naast deze twee veranderingen lijkt het spel enorm veel op het origineel. Zoveel dat er zelfs geen savefunctie inzit. Ben je je drie levens kwijt, dan kan je nog een minigame spelen om verder te komen. Verlies je de minigame, dan is het ‘Game Over’ voor je. Je kan dan weer helemaal overnieuw beginnen vanaf level één (er zijn honderd levels). Dit is dan ook een grote minpunt. Natuurlijk, dit zorgt ervoor dat het een grotere uitdaging is en dat de arcade-feeling er meer is. Maar als je elke keer weer dezelfde levels moet spelen, werkt dat nog nadelig. Overigens zijn de minigames niet echt moeilijk, maar juist omdat ze makkelijk zijn, doe je het te snel en maak je al snel een kritieke fout.

Bubble Bobble: Double Shot is best vermakelijk en het speelt allemaal aardig goed. Het gebruik moeten maken van de drie characters en de baasgevechten zijn leuk gevonden, de levels zijn weer leuk ontworpen en de Bubble Bobble sfeer zit er zeker weer in. Dat er geen savefunctie inzit, verpest het spel jammer genoeg voor een groot deel. Als ze dat goed hadden gemaakt (werk desnoods met wachtwoorden), dan zou dit een aanrader zijn geweest. Nu is het ‘gewoon een leuk spel’.

Conclusion
Als ze het savesysteem goed hadden gemaakt (werk desnoods met wachtwoorden), dan zou dit een aanrader zijn geweest. Nu is het ‘gewoon een leuk spel’.

Graphics: 70
Gameplay: 75
Replay: 65
Sounds: 70
Eindcijfer: 65