Freshley Picked – Tingle’s Rosy Rupeeland

Tingle, het door velen gehate personage uit The Legend of Zelda reeks, krijgt een eigen game. Echt enthousiast was ik niet toen ik dat hoorde, want ook ik vind Tingle een beetje irritant. Mijn nieuwsgierigheid werd echter wel gewekt, want wat voor ‘n game zou dit joviale personage krijgen? Vast één of andere crappy Zelda spin-off, met wat minigames en irritante Japanse melodietjes. Tenminste, dat dacht ik. Na een beetje onderzoek over deze game, moet ik concluderen dat ik er helemaal naast zat, en dat dit weleens een heel bijzonder spelletje kan worden.

Of het waar is, weet ik ik niet, maar ooit heb ik ergens gelezen dat Tingle’s uiterlijk gebaseerd is op Koji Kondo, het muziekgenie van Nintendo dat al jarenlang de muziek verzorgt voor Nintendo’s belangrijkste spellen. En verdomd, ze lijken inderdaad erg veel op elkaar. Ik hoop dat de overeenkomsten daar ook meteen stoppen, want Tingle is niet bepaald een charismatisch figuur. Al zijn er genoeg weirdo’s die Tingle geweldig vinden, maar dat terzijde. We kwamen Tingle voor het eerst tegen in Majora’s Mask, waar hij landkaarten aan Link verkocht. Toen was zijn persoonlijkheid al een beetje apart te noemen. Ik ervoer hem zelfs als een beetje gay, al weet ik niet precies meer waarom. Waarschijnlijk waren het zijn kleren en zijn manier van doen. Hoe dan ook, een paar jaar later, in Wind Waker, kwamen we Tingle weer tegen. Ditmaal als kaartenmaker: voor belachelijk veel Rupees hielp hij Link met zijn incomplete landkaarten. Ook in deze game had hij nog niks van zijn aparte persoonlijkheid verloren. Eén ding was inmiddels duidelijk: Tingle hield zielsveel van Rupees, die vuile afzetter. Dat werd des te duidelijker in de multiplayer-variant van Zelda, genaamd Four Swords Adventures, waar Tingle af en toe langs kwam vliegen om Rupees van Link te jatten. Maar hoe is het ooit zover gekomen? Waarom is Tingle zo geworden? Waarom houdt hij zoveel van Rupees?

Om op deze vragen antwoord te krijgen, zul je Tingle’s game moeten spelen. Hier is alvast een tipje van de sluier: op een dag wordt een 35-jarig naamloos mannetje wakker door een geluid uit een vijvertje. Het mannetje gaat natuurlijk een kijkje nemen om te zien wat hij gehoord heeft. Eenmaal bij het vijvertje aangekomen, verschijnt er een vreemd mannetje voor ons naamloze mannetje. Dit mannetje geeft jouw mannetje de taak om zoveel mogelijk rupees in zijn vijvertje te dumpen. Het mannetje transformeert jou vervolgens in Tingle. Vanaf dat moment is het de bedoeling om met Tingle zoveel mogelijk Rupees te verzamelen. Doe je dit goed, dan verschijnt er een toren die jou toegang verschaft tot nieuwe gebieden, waar vanzelfsprekend nog meer rupees te vinden zijn. Hoe meer Rupees je deponeert in de vijver, des te groter wordt de toren. Uiteindelijk zul je Rupee Land bereiken, het utopia voor Tingle. Maar om daar te komen, zul je eerst heel wat Rupees bijeen moeten sprokkelen.

Tingle begint met 100 Rupees. Een grappig weetje is dat Tingle’s Rupees letterlijk en figuurlijk zijn leven zijn. Als Tingle geen Rupees meer heeft, is het simpelweg Game Over. Dus hou altijd wat Rupees bij de hand en ga zuinig met je geld om. Rupees bijverdienen kan op talloze manieren: wat te denken van vijanden verslaan, potions verkopen en taken doen voor inwoners. Dat taken doen voor inwoners is een leuke manier om geld te verdienen, maar het kan ook misgaan. De speler die Tingle bestuurt mag namelijk zelf weten hoeveel Rupees zijn werk waard is. Op het touch-screen kan de speler een bedrag intoetsen. Vraag je te weinig, dan waardeert de inwoner dat natuurlijk, maar loop je echter misschien wel vele Rupees mis. Vraag je echter te veel, dan is de inwoner beledigd en pakt hij zelfs Rupees van je af. Het leven van Tingle is dus zwaarder dan wij dachten. Gelukkig blijft het hier niet bij. Net als in Zelda, zitten er ook in Tingle’s avontuur diverse dungeons. Deze dungeons bevatten leuke, typische Nintendo-puzzels zoals we ze kennen uit de Zelda-reeks. Zelfs het melodietje van een opgeloste puzzel uit de Zelda-games is aanwezig om het geheel af te maken. Aan het eind van elke dungeon wacht een eindbaas. Hoe die eindbazen precies moeten verslagen worden is mij nog een beetje onduidelijk, al schijnt dit te gebeuren met minigames. Zo schijnt dat je een bepaalde eindbaas zelfs op een Punch Out-achtige manier dient te verslaan. Mijn interesse is in ieder geval gewekt.

Het compleet maken van landkaarten is een andere manier om geld te verdienen. Tingle krijgt incomplete kaarten mee en moet missende stukken omcirkelen met zijn stylus. Eenmaal een gebied uitgekamd, breng je met Tingle de complete kaart terug naar de eigenaar om rijkelijk beloond te worden. Met het geld kan Tingle overigens ook nog de nodige bodyguards kopen voor de gevechten tegen niet-eindbazen. Deze bodyguards kosten geld, maar helpen Tingle de nodige vijanden te verslaan, wat natuurlijk ook weer geld oplevert.

Het mag inmiddels duidelijk zijn: Tingle eerste videogame is allesbehalve alledaags te noemen. Tingle mag dan een rare eend zijn, zijn videogame lijkt nu al een toppertje te worden. Voordat ik aan deze preview begon, had ik weinig zin in deze game, al had ik daar geen geldige reden voor. Nu ik echter mij erin verdiept hebt, moet ik mijn verwachtingen 180° bijdraaien. Ik hoop dat degenen die deze preview gelezen hebben nu ook zin hebben om deze game te spelen. Zo ja, dan graag gedaan.