Op de DS hebben we al heel wat detective games zien passeren, maar eentje met insecten in de hoofdrol is een primeur. Uitgever Gamecock, die eerder al met de horrorgame Dementium: The Ward een serieuze gok waagde, gaat met Insecticide wederom de excentrieke toer op. Nu de releasedatum steeds dichterbij komt, nemen wij nog gauw een kijkje achter de schermen van deze unieke game. Maak je klaar voor een kriebelend ritje door de duistere onderwereld van Troi.
Lang, heel lang geleden (niemand weet nog precies wanneer) begon de mens te knoeien met zijn voedsel en wou hij alles genetisch manipuleren. Al snel bleek echter dat het niet zo’n goed idee was geweest: door hun voeding bestendig te maken tegen elke ziekte, verzwakten ze tegelijkertijd hun eigen afweersysteem. De mensen werden allergisch voor zowat alles en langzaam maar zeker stierf het mensenras bijna volledig uit. De paar overgebleven mensen, die Hominids worden genoemd, weken uit naar tunnels en riolen, bang voor de zon en de natuur. Dit was echter niet de enige verandering die had plaatsgevonden. Onder invloed van het genetisch gemanipuleerde voedsel ondergingen de insecten namelijk een versnelde evolutie en veranderden ze in nieuwe generatie superinsecten. Zij zagen hun kans schoon om het imperium van de mens over te nemen en zo werden zij het dominante ras op aarde: welkom in de wereld van Insecticide!
Spin City
Als je weet dat dit nog maar de inleiding van de hele game is, kan je al raden dat het verhaal van Insecticide niet bepaald beperkt zal zijn. In de game kruip je in de huid van de vrouwelijke detective Chrys List die werkt bij politiecorps van de miljoenenstad Troi. Dit was ooit het centrum van de mensenwereld en vormt nu ook de hoofdstad voor alle insecten, maar niet alles is er rozengeur en maneschijn: de straten worden gekweld door criminaliteit en de politie is er zo corrupt als de pest. Gelukkig is er de Insecticide Squad, geleid door veteraan en tevens je partner Roachy Caruthers, die de strijd weigert op te geven en de rots in de branding vormt voor de burgers van het gevaarlijke Troi.
Op grafisch gebied lijkt Insecticide alvast een heus raspaardje te gaan worden. We kregen al heel wat cutscenes te zien om je vingers bij af te likken en ook de gameplay video’s toonden ons sfeervolle omgevingen en een meer dan degelijke framerate. Een sterk punt van de game wordt dan ook de uitgediepte verhaallijn met zijn verrassend levendige personages en het hele ‘Sin City’ sfeertje waarin zich alles afspeelt.
Vliegenmepper of plasmagun?
Insecticide zal een mengeling worden tussen een detective en een action game. Het spel zal voor de helft bestaan uit een ‘speurdeel’ waarbij je puzzels zal moeten oplossen, aanwijzingen moet zoeken en bewijsstukken moet combineren. Daarnaast zal je meermaals verdachten en getuigen moeten ondervragen, maar dit doe je niet zomaar door op de A-knop te rammen. Je zal namelijk tactvol te werk moeten gaan wanneer je een vraag kiest uit het opgegeven lijstje, want sommige ervan zouden wel eens in het verkeerde keelgat kunnen schieten.
In de andere vijftig procent van de game zal je jouw schietkunsten moeten bovenhalen om spectaculaire vuurgevechten en vliegensvlugge achtervolgingen tot een goed einde te brengen. De achterbuurten van Troi zijn bezaaid met vooruitstekende platformen en allerlei hindernissen, en het grootste deel van de tijd zal je dan ook al springend doorbrengen. Om de vele misdadigers in stijl neer te leggen, zal Chrys de keuze hebben uit vier verschillende wapens die ze tussen de missies door kan upgraden. Naast het nogal zwakke standaard geweer, de Pollinator, is er de Amberizer die hars afvuurt waardoor je doelwit tijdelijk aan de grond geplakt is. Het Nectar kanon vuurt dan weer een stroom van vloeibare nectar af en de Nectar Blaster, tenslotte, is te vergelijken met een shotgun en dus ideaal voor op korte afstanden. Om de actie nog wat op te peppen, slingeren er her en der gezondheidsdrankjes (in de vorm van nectar) en verscheidene power-ups rond.
De besturing is het best te vergelijken met die van Metroid Prime: Hunters. Zo richt je ook met de stylus en gebruik je de D-pad om je personage in de goede richting te sturen. Daarnaast zal de A-knop gebruikt worden om te springen en de schouderknoppen om te schieten of een vijand van dichtbij neer te slaan. Het Touch Screen zal dan weer dienst doen als radar waarop je jouw vijanden en missiedoelen terug kan vinden. Helemaal onderaan het scherm zal je (naargelang de mode waarin je speelt) de gevonden bewijsstukken of de verschillende wapens kunnen selecteren.
Eendagsvlieg
Het enige minpunt waar we voorlopig voor vrezen, is een te lage moeilijkheidsgraad die hand in hand gaat met de tijdsduur van de game. Tegenwoordig komt het namelijk steeds vaker voor dat je een uitstekende game in handen krijgt, maar dat je hem na een paar uur al weer kan opbergen. Dit ligt vaak aan de veel te korte speelduur en het ontbreken van motivatie om de game nog eens over te doen. Wanneer een spel bij gevolg geen multiplayer heeft, wat bij Insecticide dus het geval is, moet het gewoon over een ijzersterke en vooral een lange singleplayer met een grote replaywaarde beschikken. Met 11 maart (de Amerikaanse releasedatum) in zicht doen wij nog snel even een schietgebedje, want dit zou nog een vervelende luis kunnen worden in de anders schitterende pels van Insecticide.
Met zijn unieke personages en donkere verhaallijn à la film noir lijkt Insecticide ons een ‘once in a lifetime’ ervaring te gaan worden en ook de imposante graphics en goed uitgewerkte besturing wijzen erop dat deze game zal uitdraaien in een knaller van formaat. Wij gaan van deze mug nog niet te vroeg een olifant maken, maar het ziet er dik naar uit dat Gamecock ook zijn tweede DS-game met glans aan zijn palmares zal kunnen toevoegen. Nu alleen nog hopen dat hij snel naar Europa komt