TrackMania DS (GC08)

Elke zichzelf respecterende gamer is wel eens eerder in aanraking gekomen met TrackMania. Deze serie doet het erg goed op de pc, maar Focus Home Interactive wil de games nu eens aan de man brengen bij een nieuwe doelgroep. En op welk platform kan dat beter dan op de Nintendo DS?

Toen mijn voormalige collegaredacteur David me twee jaar terug op TrackMania Nations attent maakte, klikte het meteen. Ik had al even geen goede racer meer gespeeld en TrackMania was wat dat betreft een verademing: easy to learn, hard to master en zo arcade als het maar zijn kan. De serie is met name groot geworden vanwege de over-the-top parkoersen met de vele kenmerkende loopings en gigantische jumps, maar belangrijker zijn de online features. TrackMania wordt namelijk doorgaans gespeeld in “Time Trial fashion” en om dat met een massive groep online te doen kicked nog altijd ass. Deze online features zitten helaas niet in de DS-versie, wat een grote teleurstelling zal zijn voor vele trouwe fans. Ikzelf echter ben net zo’n grote fan van het offline werk in TrackMania, en deze ga ik dan ook hieronder met jullie doornemen.

De belangrijkste mode zal wederom draaien om Time Trials. Zet de snelste tijden neer, duik onder specifieke tijden om een medaille te scoren en versla Nadeo’s bijna perfecte tijden voor het ultieme goud met het groene randje. Dit was de core van de TrackMania en dat is het nog steeds, al zul je in een later stadium vaak genoeg blij zijn met het überhaupt voltooien van een baan. Ook de gameplay voelt weer als vanouds, wat logisch is: of je nu een toetsenbord gebruikt of een D-pad, het voelt even lekker. Verder kun je met X en Y wederom handig gebruik maken van de quick resets naar het begin of naar je laatste checkpoint.

TrackMania DS kent gelukkig meer modes, en ze zijn niet bepaald conventioneel voor een racegame. De eerste die opvalt is de Platform mode, waarbij de focus meer ligt op je skills dan op snelheid. Het is hier simpelweg de bedoeling om van A naar B te komen in zo min mogelijk pogingen. Klinkt makkelijker dan het is; fans die al wat langer meelopen kunnen dat zonder twijfel beamen. Het relaxte zit hem met name in het gebrek aan een tijdlimiet. Doe er net zo lang over als ik gemiddeld eet (en dat is láng – red.), want als jouw resultaat alsnog het beste is, snoer je iedereen de mond.

Een andere interessante mode was Puzzle. De game schotelt je telkens een begin en een eind van een track voor en het is aan jou om deze twee stukken aan elkaar te breien. Dit doe je middels de beschikbare editor tools, die uiteraard niet onbeperkt beschikbaar zijn. Wanneer je denkt te hebben voldaan aan de opdracht, dient de baan nog getest te worden; de puzzel is immers pas geklaard wanneer je auto de finish bereikt. Een voorbeeld van één van de eerste puzzels is dat je je auto naar een hoog gelegen finish moet leiden. Vergeet dan niet de turbo’s te plaatsen, want zonder snelheid zijn die paar ramps die je tot de beschikking hebt nutteloos. Dit soort puzzels laten je op zo’n aparte manier nadenken, dat het dé ideale introductie vormt van de Editor mode en dat is absoluut nuttig. Want wie wil nu niet zo goed mogelijk zijn eigen content verschaffen?

TrackMania DS lijkt een waardevolle toevoeging te gaan worden voor de serie. De game zit boordevol content zodat je niet hoeft te mekkeren over het gebrek aan een online mode en blijft daarnaast trouw aan de welbekende gameplay. Bovendien ziet het er vooral in beweging degelijk uit. En dan te bedenken dat dit pakketje straks overal mee naar toe te nemen is. Of dat net zo goed is als dat het klinkt, lees je in de review eind dit jaar.