Mario vs. Donkey Kong: Minis March Again!

Er was eens een game voor de Game Boy Advance die erg deed denken aan Nintendo’s eerste klassieker, en Mario vs. Donkey Kong was zijn naam. Nooit de grote eer toebedeeld gekregen die het heeft verdiend – op een gegeven moment was het ter promotie zelfs ruilbaar voor 4500 sterren op de Nintendo website – maar wél geliefd bij een zekere schare fans. Nu, ruim vier jaar na dato, wordt het derde deel in de reeks gereed gemaakt. Voor de DSi welteverstaan!

Dit nieuwste deel zal de subtitel Minis March Again! dragen en doet dat niet voor niets. Het spel is namelijk specifiek gebaseerd op Mario vs. Donkey Kong 2: March of the Minis, het eerste vervolg dat speciaal voor de Nintendo DS werd ontwikkeld. Het oorspronkelijke puzzelplatformwerk was daar nog altijd aanwezig, maar met dank aan het touch-screen ontstond er min of meer een nieuwe gameplaybasis voor de serie. Dienden we voorheen af te rekenen met twee fases in een level (één om de sleutel te pakken, om vervolgens de kleine Mario’s naar de schatkist te leiden), sinds deel twee krijgen we een vloeiend geheel voorgeschoteld. Leid de Mini’s naar het einddoel, dat is de enige opdracht die je steevast elk level meekrijgt.

Het touchscreen geeft je als gamer de volledige controle: bepaal hoe ze lopen, waar ze heen springen en wanneer ze keren, want het is gewoon mogelijk. Om je enig strobreed in de weg te leggen, kom je gaandeweg in toenemende mate nieuwe (vaak) mechanische vijanden tegen, die je vakkundig dient te elimineren. Een lastige opgave, maar sommige van deze vijanden kunnen juist in je voordeel werken indien er juist gehandeld wordt. Verder bleef de game met elke spelwereld maar verbazen met het ene ingenieuze spelelement na het andere, teveel om allemaal op te noemen, maar we hopen absoluut dat aan die lijst het een en ander nog wordt toegevoegd.

Minis March Again heeft zoals gezegd grotendeels dezelfde basis, maar verschilt op één subtiel punt: het manipuleren vindt slechts plaats middels de omgeving en dus niet via de Mini’s zelf! En om de moeilijkheidsgraad ietwat op te voeren is er slechts beperkte tijd om de Mini’s het einddoel te laten bereiken, tellend vanaf de eerste Mini die de finish bereikt. Typerend voor de franchise, die tot nu telkens heer en meester is gebleken in het variëren van de gameplay zonder aan de balans te tornen.

Welke gevolgen deze switch heeft voor de ervaring is een interessant punt van discussie. Zo menen we dat reactiesnelheid absoluut een groter punt van aandacht is geworden en is er tevens meer vrijheid om de welbekende roze blokjes één voor één te plaatsen zoals jij het wil. Dat is vooral fijn voor hen met een niet te stillen honger naar perfectie. Voor het simpelweg uitspelen van een level is immers in het begin niet zoveel nodig, het wordt echter een ander verhaal als we ons laten leiden door onze spreekwoordelijke maag. Net als in de vorige iteraties biedt het spel in elk level collectibles die op schier onbereikbare locaties te vinden zijn. De beloning mag er zijn: een gouden ster en units die nodig zijn om de twee extra werelden aan het eind van het spel te unlocken.

Mario vs. Donkey Kong: Minis March Again!, met maar liefst zestig levels én wederom een level creator, is in de VS al te koop voor het omgerekende schappelijke bedrag van 8 euro (800 punten). Waarom zo goedkoop? Omdat de game niet fysiek verkocht zal worden, maar als download beschikbaar wordt gesteld voor de Nintendo DSi. Een stap in de goede richting voor DSiWare, toch zullen velen het jammer vinden dat de Nintendo DSi een vereiste is voor deze goede game. Deze mensen hebben in elk geval twee dingen om hun zomerverlanglijst mee aan te vullen. Je kunt immers moeilijk een topper als deze ijskoud laten schieten, nietwaar?