De meeste mensen houden wel van wat gepuzzel. Toen je nog een kind was, speelde je graag woordzoekers, werd je wat ouder waren dat de Zweedse puzzels. Een tijdje geleden werd echter ook de Sudoku enorm populair. Maar naast deze drie toppers is er altijd al nog een soort puzzel geweest dat veel gespeeld werd: Japanse beeldzoekers, Nonogrammen of Picross.
Deze puzzels waren en zijn nog steeds erg populair in Japan. Buiten Japan was het ook populair, echter kende vrij weinig mensen het. Degene die de puzzels wel kenden, waren er daarentegen wel erg dol op. Nintendo had in het SNES en GameBoy tijdperk al een Mario Picross uitgebracht voor beide platformen, maar de GameBoy versie was zeer zeldzaam en de SNES versie kwam niet buiten Japan uit. Gelukkig is de SNES versie wel via Virtual Console te verkrijgen, maar Nintendo kwam een tijdje geleden ook met een nieuwe Picross aanzetten. Deze kwam naar de DS en maakte goed gebruik van het touchscreen.
Dankzij Picross DS kennen veel meer mensen vandaag de dag deze soort puzzels en zijn er weer een hoop nieuwe fans bijgekomen. Niet zo raar ook, want Picross DS was een erg vermakelijke puzzelgame die goed in elkaar zat. Veel puzzels om op te lossen, het touchscreen dat hier perfect voor is, een leuke vormgeving en een mooie prijs. Zelf puzzel ik al een geruime tijd met Japanse beeldzoekers, maak ze soms zelf en had Picross DS meteen gekocht toen hij uitkwam. Na alle puzzels opgelost te hebben, wat niet zo snel gebeurt, hunkerde ik naar meer en zou ik direct Picross DS 2 kopen als hij zou komen. Zelfs als er niks veranderd zou zijn, afgezien van nieuwe puzzels. Maar op de afgelopen E3 kwam Nintendo met een verrassende aankondiging: Picross 3D. Jawel, Nintendo waagt het om aan Picross een derde dimensie toe te voegen. Nu zal je niet alleen meer van links naar rechts en van boven naar onder moeten puzzelen, maar ook van voor naar achter.
Erg gedurfd van Nintendo, want de kans dat dit niet lekker werkt is zeker aanwezig. Toen we bij Nintendo waren om enkele E3 games te kunnen spelen, werd ik verrast met de aanwezigheid van een speelbare Picross 3D. Ik kreeg meteen de kriebels en kon niet wachten om hem te kunnen testen. En dit was toen ik bezig was met een demo level van The Legend of Zelda: Spirit Tracks, wat toch wel wat aangeeft. Toen de Zelda demo eenmaal was afgelopen, was de Nintendo DS waar Picross 3D op stond gelukkig net weer vrij en dus liet ik me met een smile op m’n gezicht in een lekkere stoel zakken om eens te zien hoe dit 3D spektakel gaat worden.
De demo bevatte twee tutorials, met elk vier kleine puzzels erbij. Het eerste wat opvalt is natuurlijk dat je nu een kubus hebt in plaats van een vierkant waarop je puzzelt. Door het touchscreen simpelweg aan te raken en met je stylus een beetje te slepen, draai je de kubus, zodat je de zij-, achter-, boven- en onderkanten goed kan bezichtigen. Omdat het speelveld nu een kubus is dat je kan draaien, heb je geen zijkanten meer waarop je kan zien hoeveel blokjes juist zijn. Dit heeft Nintendo opgelost door op de blokjes zelf aan te geven hoeveel er juist zijn in de desbetreffende rij of kolom. Maar wat nou als er meerdere reeksen blokken goed zijn in een rij of kolom? Dan krijgt het cijfertje op een blokje een cirkel om zich heen. Dit geeft aan dat er meer dan één reeks aanwezig is, maar laat je zelf nog even uitpuzzelen hoeveel blokjes elk reeks heeft. Dit zorgt er meteen voor dat de moeilijkheidsgraad hoger ligt, wat voor de ervaren puzzelaars wel welkom is.
De controls zijn ook lichtjes veranderd. Grotendeels is het hetzelfde, maar het werkt allemaal net wat soepeler. Druk een keer op boven bij de D-pad en je kan selecteren welke blokken je weg wilt halen. Een klik op rechts bij de D-pad zorgt er dan weer voor dat je kan selecteren welke blokjes naar jouw mening goed zijn en dus moeten blijven. Druk je daarna per ongeluk op één van deze blokjes terwijl je de slooptool hebt geselecteerd? Dan gebeurt er niks, wat bij Picross DS niet zo was en tot vervelende situaties kon leiden.
Met het sfeertje van de game zit het ook wel goed. Je hebt non-stop gezelschap van een blokjeskuiken dat schattig en eng tegelijkertijd is. Daarnaast heeft elk puzzel zijn eigen soort achtergrond, die er goed bij past. Krijg je een puzzel waar sushi uitkomt? Dan heb je een Japans plaatje als achtergrond. Is het een koffer? Dan krijg je een soort reisplaatje te zien. Alles past bij elkaar en oogt goed. Dit is echter nog niet alles! Herinner je nog dat wanneer je een puzzel had opgelost in Picross DS, dat je een animatie van het plaatje kreeg? In Picross 3D beweegt het blokkenfiguur, als het afgebeelde voorwerp dat kan. De sushi zal bijvoorbeeld blijven liggen, maar een hond zal een stukje gaan rennen.
De game zal waarschijnlijk met nog wat leuke features komen, maar deze konden we helaas nog niet uittesten. De tutorial puzzels waren echter wel al leuk om te spelen, ook al waren ze erg simpel. Het 3D systeem had hard kunnen falen, maar doet het gelukkig niet! Het geeft letterlijk een nieuwe dimensie aan de gameplay, kan ervoor zorgen dat het net wat uitdagender is en werkt lekker. Zelf kijk ik enorm uit naar deze game en zal hem zeker meteen in huis halen.