Na DK: Jungle Climber van de deurmat te hebben gehaald vroeg ik me heel eventjes af of ik nog wel een Nintendo DS had. Ja, ik begrijp dat je dat een rare gedachte vindt, maar ik had de handheld al een tijdje niet meer aangeraakt. DK: Jungle Climber liet zien dat ik de DS nog wel degelijk in huis had. En hoe!
Na deze biecht dat mijn DS een lange tijd stof heeft liggen happen, moet ik nog wat anders bekennen: Donkey Kong is nooit echt mijn favoriet geweest. Hij maakte altijd problemen en kon maar niet van de vrouwen in de wereld van Nintendo afblijven. Toch kocht ik – alweer drie jaar geleden – Donkey Konga voor de GameCube, en ik moet toegeven dat deze game voor heel wat lollige multiplayer avondjes heeft gezorgd. Tja, en nu kom ik wéér in aanraking met Donkey Kong. Ik moet zeggen, het beviel mij ook deze keer prima
De liefhebbers van de Donkey Kong serie, en waarschijnlijk ook de GBA eigenaren, zullen zich wanneer ze voor het eerst de screenshots van de game zagen toch eventjes achter de oren hebben gekrabd. De game heeft namelijk wel verrekte veel gelijkenissen met DK: King of Swing, verschenen in 2005 voor de GBA. Dat is niet heel gek, want DK: Jungle Climber is hier een vervolg op, zij het dit keer op twee schermen.
Zoals ik daarnet al zei, had ik altijd het idee dat Donkey Kong altijd voor problemen zorgde. Dit keer is hij niet de boosdoener, maar komt het probleem juist naar hem toe. Terwijl Donkey Kong met zijn vrienden op een tropisch eiland van de rust geniet, moet King K. Rool met zijn bende zonodig een berg Crystal Bananas stelen. Natuurlijk komen de slachtoffers naar Donkey Kong toe voor hulp. Hij lijkt in een goede bui, want samen met zijn vrienden gaat ‘ie op avontuur!
Wat de voorganger uniek voor de GBA maakte was de besturing. DK: King of Swing was namelijk één van de eerste games die voor de controls alleen maar gebruik maakte van de L- en R-knoppen. Een leuke vinding natuurlijk, want dit geeft je meer het gevoel dat je de twee slingerarmen van Donkey Kong gebruikt, dan wanneer je deze met de A/B knoppen bestuurt. De slimme mensen bij ontwikkelaar Paon zijn gelukkig niet zo gek geweest deze besturing eruit te gooien. Een prima beslissing, want op deze manier slinger je toch écht het fijnst door de verschillende landschappen. Overigens blijven de overige knoppen niet ongebruikt. Zowel de A-, B- als Y-knop kun je gebruiken om te springen. Wanneer je de hulp krijgt van Diddy Kong, die als een rugzak aan je rug hangt, kun je hem met deze knoppen lanceren om ‘onbereikbare’ plekken te bereiken.
Wat er bij mij voor zorgde dat m’n DS weer eens overuren maakte, was de constante actie die de game met zich meebrengt. Persoonlijk houd ik he-le-maal niet van trage, langdradige games. Ik wil juist games die je even kunt oppakken, om daarna eventjes een half uurtje te knallen! DK: Jungle Climber is precies zo’n game. Door de levendige speelwereld waar je je in bevindt, ben je constant bezig om van onder naar boven en van links naar rechts te bewegen om die vervelende vijanden, vitaminerijke banaantjes, glanzende edelstenen en ronde tonnen te pakken te krijgen. Let vooral op de edelstenen, want wanneer je daar genoeg van hebt verzameld krijg je een kristallen ster. Door een druk op het touch screen ‘activeer’ je de kristallen ster en ben je voor acht seconden onsterfelijk. Een leuke gimmick, maar dat zorgt er soms wel voor dat je vrij gemakkelijk stukken kunt uitspelen die normaal gezien een stuk lastiger te doen zouden zijn. Uiteindelijk zul je aan het einde van elk level enkele bananenmuntjes, KONG-letters, een olievat en de DK-munt gevonden moeten hebben. Ik kan je vertellen dat dit niet altijd even makkelijk gaat een mooie uitdaging in ieder geval!
Overigens zul je niet alleen maar door de verschillende werelden van het universum slingeren. De game biedt naast de hoofdmode een mode waarin je een vijftal aspecten van de game in minigame formaat kunt naspelen. Een aantal van deze minigames zijn ook weer via WiFi speelbaar, gelukkig met één cartridge. De minigames zijn leuk, maar niet zo uitdagend dat je speciaal daar je DS voor aanzet.
Op het gebied van graphics valt er bij DK: Jungle Climber weinig aan te merken. De speelwerelden zien er stuk voor stuk mooi en interessant uit en zijn gelukkig niet eentonig. Daarnaast gaat het slingeren perfect en soepel en zul je nooit rare glitches tegenkomen. De sounds die uit je speakertjes schallen zijn prima te doen en zijn erg sfeerverhogend.
Ik kan de game niet vergelijken met DK: King of Swing voor de GBA, simpelweg omdat ik deze nog nooit gespeeld heb. Misschien is dit helemaal niet erg, want we hebben hier te maken met een nieuwe game op een nieuwe handheld, en vergelijkingen maken dat wordt al vaak genoeg gedaan. Al met al heeft DK: Jungle Climber mij weer eens fijne tijden met m’n DS bezorgd. De game speelt lekker weg, biedt genoeg uitdaging en ziet er nog eens goed uit ook. Ook al maakt de game minimaal gebruik van de touch mogelijkheden, toch is de game de DS zéker waardig!
- Graphics:
- Gameplay:
- Replay:
- Sound:
86/100
Met deze game raak je, wanneer dat nodig is, weer verslingerd aan je DS!