Puzzle Quest: Challenge of the Warlords

Puzzelgames op de Nintendo DS zijn populair, dat weten we onderhand wel. Maar hier en daar is er toch altijd zo’n game in dat genre die er toch bovenuit probeert te springen. Puzzle Quest: Challenge of the Warlords probeert dit ook, door puzzelen te combineren met RPG elementen en dat allemaal op één cartridge voor de Nintendo DS. Is deze combinatie geslaagd te noemen of toch niet?

Als de meesten van jullie aan puzzelgames denken, zullen al vaak enkele populaire namen zoals Tetris, Columns, Bejeweled en nog wel wat anderen in jullie hoofd rondspoken. Allemaal heer leuk en aardig die puzzelgames, maar na een tijdje beginnen de nieuwkomers toch wel een beetje te vaak op de goeie oude games te lijken. Maar natuurlijk heb je altijd zo’n game die probeert het anders aan te pakken, en Infinite Interactive deed dit ook met de game Puzzle Quest: Challenge of the Warlords. Deze verscheen al een tijdje terug op de Nintendo DS, maar de voorraad was zeer schaars en het duurde dan ook niet lang of de game was niet meer te verkrijgen. Gelukkig werd hij nu opnieuw uitgebracht, zodat we deze eventjes onder handen kunnen nemen.

Tjah, puzzelen combineren met RPG’s is niet iets wat we iedere dag zullen meemaken dus moeten we ervan profiteren nu het mogelijk is. En wie iets kent van RPG’s weet dat er altijd een groots verhaal in de games verwerkt zit. Dat is ook bij deze zo, en het is een klassiek verhaal van goede krachten die strijden tegen kwade krachten. We bevinden ons in een fantasiewereld waarin jij als een zelfgekozen personage heel wat dingen moet doen voor je koninkrijk. Dat loopt allemaal mooi van een leien dakje, maar het zou nogal saai zijn moest het de ganse game zo gaan doorlopen. De ondoden vinden het namelijk nodig om eens eventjes uit hun graf te stappen en de boel op stelten te zetten, en dat onder de leiding van een zekere Lord Bane. Als ze denken dat ze zomaar eventjes de wereld kunnen overnemen, hebben ze niet gerekend op de krachten van de mensen en andere volkeren zoals dwergen en elven. Jij raakt ook in dit alles verwikkeld, en voor je het weet heb je niet enkel last van ondoden. De orcs gaan zich ook vreemd gaan gedragen en de minotaurussen vallen het Drakenrijk aan. Allerlei gevaarlijke wezens zullen je pad kruisen en jij moet het daartegen gaan opnemen. En dat met een puzzelbord…

Jawel, wie dacht aan epische gevechten waarin je koppen kon afslaan en ledematen kon afscheuren heeft het verkeerd. Alle actie bevindt zich namelijk in het puzzelbord! En dat is een zeer frisse benadering naar het genre toe, want in plaats van alsmaar dezelfde leveltjes te doen terwijl het gewoon een beetje moeilijker wordt, zul je het nu ook daadwerkelijk moeten gaan opnemen tegen vijanden en een mooi episch verhaal gaan volgen. Maar ik neem aan dat jullie je nu zitten af te vragen hoe het puzzelen precies in elkaar zit, en als reviewer moet ik jullie dat natuurlijk ook gaan vertellen.

Eerst wil ik even enkele termen duidelijk gaan maken voor het wat te ingewikkeld gaat worden. De game gebruikt mana. Met deze mana kan je allerlei speciale aanvallen uitvoeren. We zien vier soorten mana op het scherm, namelijk groene, gele, rode en blauwe. Hiernaast zien we ook geldstapeltjes, waarmee je dus logisch gezien geld kan inzamelen. Als derde hebben we ook de paarse sterren, welke ervaringspunten zijn. Want zoals in elke RPG kan je groeien in level waardoor je sterker zal gaan worden, en hiervoor heb je natuurlijk ervaringspunten nodig. En als laatste, maar zeker niet het minst belangrijke, zien we schedels op het schermpje. Met deze schedels zullen we de vijand kunnen aanvallen. Al het puzzelwerk gebeurt op het onderste scherm en zal volledig bestuurd worden met de stylus. Op het bovenste scherm zien we onze held(in), onze mana en enkele andere dingen. Daarnaast zien we de vijand staan en dezelfde gegevens daarbij.

Goed, nu dit even is opgeklaard kunnen we aan het echte werk beginnen, namelijk de gevechten. Jij en je tegenstander zullen elk om de beurt één zet mogen doen op het spelbord. Dit houdt in dat je een item horizontaal of verticaal kan wisselen met een omringend ander symbool. Krijg je drie dezelfde symbolen op één rij, dan zullen ze pas effect krijgen. Dus stel je voor, je zet bijvoorbeeld drie groene manasymbolen naast elkaar, dan zal je ook drie groene mana krijgen. Hetzelfde geldt voor de andere zaken. De dingen die waarschijnlijk het belangrijkste zijn in deze gevechten zijn de schedels, die delen namelijk schade uit aan de tegenstander. Soms zul je ook schedels zien die rood oplichten, en deze zal je zeker zelf willen gebruiken. Deze zorgen namelijk voor veel meer schade. Je kunt ze naast gewone schedels plaatsen voor hun effect, en alle omringende symbolen komen ook bij jou van toepassing. Zeer leuk dus, die rode schedeltjes. Maar hier houdt het natuurlijk niet bij op, er zit meer achter deze puzzels. Als je namelijk vier symbolen op een rij kan krijgen, dan krijg je naast de gebruikelijke effecten ook een extra beurt, en dat kan zeer goed van pas komen in sommige moeilijkere gevechten. En als je vijf symbolen naast elkaar krijgt… Dan krijg je een extra beurt, de effecten én een Wildcard.

Wat is een Wildcard nu weer? Een Wildcard kan ieder soort manakleur zijn, maar dan alleen krachtiger. Je ziet het ook op de kaart staan, als er X2 staat zal de mana die je hiermee krijgt verdubbeld worden, en zo ook natuurlijk met de andere nummers. Maargoed, ik heb het nu al de ganse tijd over die mana gehad, maar ik heb nu nog steeds niet goed uitgelegd wat je hier zo allemaal mee kan gaan doen. Wel, zoals ik al zei kan je groeien in leven in deze game. Bij bepaalde levels krijg je namelijk een special attack, en in je menu kan je dan gaan instellen welke van deze aanvallen je beschikbaar wilt maken tijdens de gevechten. Elk van deze aanvallen heeft een x aantal mana nodig om deze te kunnen gebruiken, en dat van verschillende kleuren. Om even een voorbeeldje te geven… We hebben de aanval Throw Axe. Deze aanval doet vier damage op de tegenstander plus voor elke schedel op het veld nog een extra damage. Maar als we deze willen gebruiken hebben we wel zes groene mana en negen rode mana nodig. En deze verkrijgen we dus door ze op een rij van drie of hoger te zetten. Je kunt special attacks overigens op verschillende manieren verkrijgen, maar daarover later meer.

Laten we nu eventjes gaan kijken naar hetgeen buiten de puzzels. In Puzzle Quest: Challenge of the Warlords zit namelijk nog heel wat meer verwerkt dan enkel gevechten die kort na elkaar volgen. We hebben namelijk een menu voor onze held(in), en daarin kunnen we van alles gaan doen. Zoals ik al zei kan je hierin je special attacks gaan kiezen, maar daar houdt het niet bij op. Je kunt geld inzamelen, en dat is natuurlijk altijd voor iets goed. In verschillende steden in de game kan je namelijk wapenuitrustingen gaan kopen, en in het menu kan je dus gaan kiezen wat je zal gaan meedragen in de gevechten. Ieder wapen, helm, schild, heeft een ander effect, dus het zal ervan afhangen hoe jij speelt als je een bepaalde uitrusting gaat kiezen. Had ik overigens al gezegd dat je verschillende personages kan kiezen in het begin van het spel? Je kan kiezen tussen druïdes, ridders, krijgers en nog andere klassen. Ieder heeft zijn eigen kenmerken, dus ook dit zal uitmaken welke wapens en dergelijke je zal meedragen.

En ander leuk iets in het menu zijn je partyleden. Je gaat namelijk niet alleen op avontuur door deze grote wereld, gedurende de game zullen verschillende personages je vergezellen en die hebben elk hun eigenschappen. Eén van de eersten die bij je zal komen is Syrus Darkhunter. Hij jaagt op ondoden, en als je hem in je party hebt zal hij er ook voor zorgen dat je meer schade aan kan brengen aan ondode vijanden. Naast partyleden heb je ook nog rijdieren die je kunt gebruiken, en je kunt dan ook een extra aanval van ze inzetten tijdens de gevechten. Hoe je deze verkrijgt zal ik straks vertellen.

We hebben natuurlijk ook een wereldmap, en via deze zal je naar de verschillende steden en andere zaken moeten gaan reizen. Op deze map kunnen ook vijanden tevoorschijn komen, maar deze zie je altijd staan eer je ze kunt aanvallen dus je kunt je wel een beetje voorbereiden. In het koninkrijk waarin je avontuur begint kan je ook je eigen Citadel maken, en daar kan je ook van alles gaan doen. Als je genoeg geld hebt kan je meer gebouwen bijbouwen die elk wat anders doen. Je kunt namelijk nieuwe aanvallen leren, items samenvoegen etcetera. Dit alles gebeurt ook weer via het puzzelen, maar je moet een bepaald aantal items zien te verkrijgen door ze in een lijn van drie of hoger te plaatsen. Dit vond ik persoonlijk één van de mindere delen van het spel, maar wat dan wel weer leuk is, is de Dungeon. Als je deze eenmaal hebt gebouwd kan je namelijk monsters gaan vangen! Als je een monster driemaal hebt verslagen krijg je de vierde keer de kans om deze te vangen. Dit doe je door een bepaald grid aan symbolen van het scherm te krijgen zonder ook maar iets van restanten over te hebben. Als dit lukt heb je het monster gevangen en kan je één van zijn special attacks leren! Ook zijn sommige rijdieren, en zoals ik al eerder zei kun je deze meenemen. Zo kan je op een reuzenrat gaan rijden, een wolf of nog iets anders. Deze rijdieren kan je ook gaan trainen in je Citadel later.

Ik denk dat ik wel nu zo’n beetje alles heb gehad qua gameplay, maar wat ik er zeker nog aan toe wil voegen is dat Puzzle Quest een verslavend spel is. Als je eenmaal begint zou het best wel eens kunnen dat je een uur later er nog steeds niet mee kan stoppen. Naast de main quest zijn er namelijk ook talloze side quests die zeer veel tijd in beslag kunnen geven maar soms ook mooie beloningen opleveren. Als je deze side quests dan ook doet kan Puzzle Quest een lange game worden, en de tegenstanders kunnen soms ook zeer gevaarlijk uit de hoek komen! Let dus op voor je denkt dat je er eentje hebt verslagen want voor je het weet slaat hij zwaar terug.

Een game heeft naast gameplay natuurlijk ook nog zoiets als graphics en geluid, en deze twee aspecten ga ik nu eventjes bespreken. Grafisch gezien is de game niet hoogstaand. Er zitten zeker genoeg kleuren in het spel maar veel animatie zal je niet terugvinden. Als de personages praten tegen elkaar zie je ze gewoon staan op je bovenste scherm zonder ook maar één beweging te doen. Maar ach, voor zover ik weet hebben puzzelgames haast nooit hoogstaande graphics. De muziek is dan wel weer goed, de verschillende nummers passen perfect bij de sfeer in het spel. Toen ik de game opstartte hoorde ik al aan de muziek in het menu alleen al dat het in orde zou komen met deze game.

Zoals jullie waarschijnlijk al door hadden ben ik zeer positief over Puzzle Quest: Challenge of the Warlords. Het is een unieke combinatie van puzzel en RPG die simpelweg perfect is uitgekomen. Het spel is verslavend, kan zeer lang duren en biedt zeker genoeg uitdaging. Er zijn maar twee kleine minpuntjes aan het spel, en dat zijn de iets mindere graphics en voor mij het puzzelen voor het leren van nieuwe aanvallen en samenvoegen van items. Maar dat laatste is hoogstwaarschijnlijk een persoonlijke kwestie. Ik kan Puzzle Quest: Challenge of the Warlords eigenlijk aan iedereen aanraden, ook aan mensen die niets met puzzelgames hebben zoals ikzelf.