Ninja Reflex

Speciaal voor de Nintendo DS en Wii bracht Electronic Arts onlangs een heuse partygame uit. Het thema? De reflexen van een ninja. Heb jij alles wat nodig is om net zo snel te zijn als een ninja?

Onder de naam Wicked Monkey ging ik afgelopen dagen in training bij mijn sensei, een oude man met een grijze baard gestoken in een oranje pakje. Ik dacht dat ik gek geworden was, maar het was toch echt zo. Ik werd ninja! De oude man, die mij Monkey-san noemde, bracht me alles bij wat ik moest weten over ninja’s. De kern van mijn training is simpel. Alles draait om snelheid, precisie en de grote kunst van het afwachten. Ik had verwacht dat het jaren zou duren voor ik kon handelen met de precisie van een ninja, maar een dag nadat ik de DS game in mijn handheld had gestoken waren mijn reflexen kennelijk al hoog genoeg. Wat, nu al uit? Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Hoewel uitgever Electronic Arts de game Ninja Reflex aanprijst als een leuke partygame die het plezier uit spellen als Wii Sports, het trainingsaspect uit Brain Training en een paar Oosterse wijsheiden succesvol met elkaar combineert, noemen wij het eerder een simpele, suffe minigame compilatie overgoten met een ninja sausje. In totaal bevat Ninja Reflex wel zes verschillende minigames die je reactiesnelheid en precisie moeten vergroten. We zullen ze zodadelijk hieronder bespreken. Als je alle doelen van vijf minigames hebt gehaald kan je beginnen aan een zogenaamde ‘belt test’. Hier krijg je drie willekeurige minigames voor je kiezen die je zo goed mogelijk moet volbrengen. Als je het goed doet krijg je een nieuwe band, net zoals een echte ninja! Vervolgens kan je weer opnieuw beginnen, maar nu heeft iedere minigame een extra doel om te volbrengen. Ook zijn de minigames iets lastiger geworden. Per band ben je zo’n 20 minuten bezig, maar na drie banden heb je het eigenlijk wel gezien. Helaas EA, Ninja Reflex verveelt snel.

In de eerste minigame, genaamd Shuriken, moet je je thuisbasis verdedigen tegen indringers. Het is echter wel een training, dus de indringers zijn getekend op een grote plaat. Zodra je een indringer ziet moet je een ninjaster op hem gooien. Dit doe je door de vijand aan te tikken en een simpele opwaartse beweging te maken met je stylus. Een beetje alsof je een echte ninjaster werpt. Je hebt hier geen speciale techniek voor nodig, want de ster zal het aangetikte doel altijd raken. De opdrachten die je moet volbrengen verschillen van het raken van drie vijanden in dezelfde kleur tot het raken van zoveel mogelijk vijanden. Pas wel op de vrouwtjes, want die behoren natuurlijk tot de ‘good guys’.

De tweede minigame heet Koi en draait om het vangen van koikarpers. Achtervolg langzaam een koi door de vijver en grijp hem zodra hij zijn kopje boven het wateroppervlak steekt. Hoe kleiner de koi, des te meer punten je scoort. De opdrachten bij deze game zijn onder andere het scoren van zoveel mogelijk punten en het vangen van die ene kleine karper in een overvolle vijver.

Hotaru is de derde minigame in Ninja Reflex. Ook dit spelletje draait om het vangen van dieren, maar dit keer gaat het om vuurvliegjes. Terwijl je sensei op de achtergrond zit de mediteren verschijnen op het scherm op willekeurige plekken vuurvliegjes. Tik ze zo snel mogelijk aan voordat ze weer verdwijnen. Natuurlijk moet je bij de ene opdracht zoveel mogelijk vliegjes vangen, maar bij een andere opdracht moet je alleen vliegjes van dezelfde kleur uit de lucht grijpen…

Ook de vierde minigame gaat over het vangen van beestjes. In deze minigame, die luistert naar de naam Hashi, gaat het namelijk om het vangen van vliegen met eetstokjes. Als je eenmaal een vlieg gevangen hebt moet je hem in een ronddraaiende bak doen. Logisch? Nee. Leuk en uitdagend? Ook niet!

De een-na-laatste minigame heet Katana en draait om het aanvallen van zogenaamde oni’s, een soort samurais die je op je afrennen met een zwaard. Slaan ze van links, dan mep jij ze van rechts en vice versa. En als ze je vanaf boven doormidden willen hakken, dan geef jij ze een tik van onder. Natuurlijk hebben ze nog wel een extra mep van je zwaard nodig voordat ze helemaal knock-out zijn. Misschien wel de leukste minigame uit het hele spel.

De laatste minigame heet Nunchaku. Je draait een nunchuk (je weet wel; twee van die stokken met een ketting er tussen) rond met je stylus. Je sensei gooit nu objecten en vruchten op je af. Jij moet ze zien te raken met de nunchuk door op het juiste moment op de L- of R-knop te drukken. Zelf fruit kapot slaan met een stok is echter een stuk leuker…
Een grappige toevoeging aan Ninja Reflex is de mogelijkheid om te mediteren. Je legt je Nintendo DS voor je neer, sluit je ogen en doet wat de sensei je opdraagt. “Listen to your breath…” Leuk om een keertje doen en je lekker te ontspannen natuurlijk, maar in principe geen reden om dit spel in huis te halen.

Alhoewel men het advies geeft elke dag een kwartiertje aan je ninja reflexen te werken wordt hier totaal niets mee gedaan. Wie een paar uurtjes Ninja Reflex speelt heeft alle uitdagingen binnen de kortste keren gehaald. Bij een spel als Brain Training is dit simpelweg onmogelijk omdat je in het begin lang niet alle uitdagingen kan spelen. Het kost dagen voordat je alles kan spelen. Bij Ninja Reflex is dit anders; je ontgrendelt de ene na de andere uitdaging en binnen de kortste keren ben je klaar met je game. En dat is natuurlijk zonde van je geld.

De zes aparte minigames zijn op zich wel leuk uitgewerkt en zien er bovendien goed uit. Alle spellen zijn mooi 3D en de touch-screen besturing werkt als een zonnetje. En het allerleukste is; het spel bevat geen bugs! Dat is een unicum voor DS spellen van EA. Daarnaast bevat het spel ook nog eens grote hoeveelheden gesproken tekst, iets wat we niet vaak zien onder Nintendo DS games. In ieder geval niets mis op dat front dus.

Helaas EA, Ninja Reflex is saai. We moeten toegeven dat de graphics netjes zijn en dat de toevoeging van gesproken tekst heel aardig is. Maar zijn zes minigames niet wat weinig? En waarom waren we zo snel klaar met het spel? Terug naar de tekentafel jongens!

  • Graphics:
  • Gameplay:
  • Replay:
  • Sound:

45/100

Ninja Reflex voor de Nintendo DS is een mooi uitgewerkte verzameling minigames die helaas erg snel gaat vervelen.