Mystery Dungeon: Shiren the Wanderer

Laat ik maar even eerlijk zijn: ik hou over het algemeen van Japanse dingen. Niet van alles natuurlijk, maar wel van veel. Als er dan weer eens een Japanse game wordt aangekondigd lijkt mij deze vaak vet, en hoop ik dat de game ook hier uit zal komen. Dit was ook het geval bij Mystery Dungeon: Shiren the Wanderer. Deze gamereeks is erg populair in Japan en een aantal andere series, zoals Pokemon Mystery Dungeon en Chocobo’s Dungeon, hebben de gameplay gebruikt. Een game om naar uit te kijken dus, vooral toen bekend werd dat Europa ook de game zou krijgen. Maar is de game uiteindelijk het aanschaffen wel waard of kan je hem toch beter links laten liggen?

Goed, ik volgde dus al het nieuws wat er verscheen over Mystery Dungeon en ik zat er echt op te wachten. Toen ik hoorde dat ik de game zou krijgen om te reviewen was ik ook zeker blij. Na eventjes gewacht te hebben kwam hij binnen en ik ging meteen spelen. De game sprak mij meteen aan, aangezien het in een Oud-Japans sfeertje begint met het verhaal, ondersteund met Oud-Japanse achtergrondmuziek.

Je ziet een wezel, en tot je schrik begint deze te praten. Zijn naam is Koppa en hij is één van de laatste pratende wezels. Toen hij op pad ging kwam hij een ronin (een ronin is een samurai zonder meester) tegen met de naam Shiren. Koppa herkende al snel een zeer sterke strijder in Shiren, en besloot om hem te vergezellen. Shiren is op zoek naar het Land van de Gouden Condor. Een legende vertelt dat in het Land van de Gouden Condor een totaal gouden stad ligt: El Dorado. Menig man gaat op tocht om El Dorado te kunnen bereiken, maar niemand heeft het ooit nog gehaald. Toch blijft iedereen het proberen en Shiren dus ook.

Mystery Dungeon: Shiren the Wanderer heeft een aparte gameplay waar de ontwikkelaars, Chunsoft, bekend om zijn geworden. Voor iedereen die niet weet hoe dit gaat, en niet mijn review van Pokemon Mystery Dungeon of mijn preview van Chocobo’s Dungeon heeft gelezen, staat hieronder een quote van wat ik in de Chocobo’s Dungeon heb verteld:

Het Japanse bedrijf Chunsoft heeft een hele tijd geleden een patent op de naam Fushigi no Dungeon (Mysterious Dungeon in het Engels) gelegd. Dit was een slimme zet, aangezien veel andere bedrijven af en toe een game maken met de naam Fushigi no Dungeon in de titel verwerkt. Om dit te mogen doen, moeten ze eerst toestemming vragen en een bepaald bedrag betalen aan Chunsoft. Maar wat betekent de naam Fushigi no Dungeon eigenlijk? Vertaald is het dus Mysterious Dungeon en dat past perfect bij de betekenis. De naam Fushigi no Dungeon wordt namelijk gegeven aan games die zich afspelen in grotten (dungeons) die elke keer als je er binnenloopt van lay-out veranderen. Geen enkele keer dat je er binnengaat is de lay-out dus hetzelfde als de vorige keer. Verder houdt de gameplay in dat er monsters rondlopen die ook een stap zetten wanneer jij er één zet. Loop je dus vijf hokjes verder, dan lopen alle monsters er ook vijf.

 

Dit is dan ook hetgene wat je grotendeels doet in Mystery Dungeon. Je gaat van stad naar stad en tussen de steden moet je enkele verdiepingen van een soort dungeons doorlopen. In deze dungeons gelden de regels die ik in de quote heb beschreven. Je moet dus steeds de trap of uitgang naar de volgende verdieping of het volgende dorp vinden en in de tussentijd word je aangevallen door monsters of vind je items. Deze items kunnen bepalen of je in leven blijft of dood gaat. Zo heb je verschillende soorten potions om je gezondheid bij te vullen (wat overigens ook langzaam gaat als je gewoon loopt) of om een speciale aandoening, zoals Blindness, te genezen. Je hebt echter ook eten wat je regelmatig moet nuttigen. Want, net zoals in het echt, krijg je van al dat lopen en vechten honger, en als je dan niet op tijd wat te eten neemt, kan je ook doodgaan. Tot slot vind je ook nog wapens en schilden, waardoor je meer kans maakt tegenover monsters.

Hier en daar kom je ook nog personages tegen waarmee je kan praten. Sommigen lopen gewoon wat rond, anderen geven tips en weer anderen hebben je hulp nodig. Zo ben ik bijvoorbeeld een klein meisje tegengekomen dat ik moest begeleiden naar het volgende dorp. Klinkt makkelijk, maar de monsters vallen dit meisje maar al te graag aan, zodat ze al snel dood gaat. Niet goed dus! Verder gebeurde het mij ook eens dat ik een vrouw tegenkwam die getroffen was door een Blindness spreuk. Kortom: ze kon niks meer zien en ik was zo aardig om een medicijn aan haar te geven zodat ze weer kon zien. Als dank kreeg ik hiervoor iets terug… de dood! Toen dit gebeurde wist ik echt niet hoe ik moest reageren en deed gefrustreerd mijn DS uit. Waarom? Als je dood gaat keer je weer terug naar het eerste dorpje en ben je al je items, je geld en je levels kwijt. Je begint dus weer als level 1 ronin en je mag weer lekker alles doorlopen.

Zwaar k*t dus en je kan er totaal niks aan doen. Tenminste… je kan als je in een dorp bent wel je items in een storehuis bewaren. Hier zijn ze veilig totdat je ze er weer uithaalt. Maar dit doe je maar zelden, aangezien je je sterkste wapen en de handige items met je mee wilt nemen voor als het nodig is. Het komt er dus op neer dat je, tegen je zin in, vaak opnieuw moet spelen totdat je het eind haalt. Als dit alleen zo was als je dood ging omdat je een gevecht met een monster hebt verloren begrijp ik dat nog. Je kan namelijk strategisch te werk gaan en zo monsters slim afmaken (zoals iemand in het spel zegt: ‘het is net een schaakspel’). Maar als je dan ook random dood gaat omdat je iemand helpt… Nee, dat gaat mij, en waarschijnlijk veel andere mensen, te ver.

 

Gaan de levels dan niet vervelen omdat je ze duizend keer opnieuw moet spelen? Nee, want de Fushigi no Dungeon gameplay houdt dus ook in dat elk level elke keer anders is. Wel zal het steeds hetzelfde thema hebben (grot, gebergte, weide, etc.), maar de lay-out zal anders zijn. Ook zullen er telkens andere items, traps en mensen aanwezig zijn.

Begrijp me niet verkeerd: de gameplay is weer erg vet, maar dat je alles verliest na het doodgaan is gewoon een te groot minpunt. Ze konden dit beter zoals in Pokemon Mystery Dungeon doen, waar je een deel van je items en geld verloor als je doodging.

Verder heb ik niks te klagen over de game. Alles ziet er goed uit en het past allemaal goed bij het spel. Lekker een Oud-Japanse sfeer met geen super graphics, maar wel met graphics die erg goed bij de gameplay passen (denk aan bijvoorbeeld Pokemon Mystery Dungeon). Qua geluid zit het ook zeker wel goed. Ik heb er nooit last van gehad en nogmaals: het past gewoon bij de game. De controls zijn lekker simpel gehouden en je pakt het zo op. Er zijn genoeg grappige momenten te vinden in de game en als het je lukt om het spel uit te spelen komt er een Time Trial mode vrij. Hierin moet je zo snel mogelijk in El Dorado komen. Over pittig gesproken…

Oh ja, als je dood bent heb je echter nog wel de mogelijkheid om door te gaan zonder iets te verliezen! Je kan namelijk maximaal drie keer een vriend oproepen om je te komen redden. Dit moet een real-life vriend zijn die de game ook bezit. Deze kan dan via WiFi (het online gedeelte van het spel dus) verbinding met jouw spel maken en zo proberen om jou veilig te stellen. Echter moet je dus wel iemand kennen die het spel ook heeft en kan dit maar drie keer gedaan worden.

Mystery Dungeon is in principe een erg vette game, maar gewoonweg te moeilijk. Het is vaak geen kwestie van of je goed bent of niet, maar of je geluk hebt. En dat zou niet zo moeten zijn. Dit verpest de game best wel, maar alsnog heb ik plezier gehad met het spelen van Chunsoft’s nieuwste game. Ben je iemand die een uitdaging wil aangaan, dan is dit een goede game voor jou. Voor de rest van de gamers is dit een leuke game om eens te lenen of iets dergelijks.