De Nintendo DS heeft zich op verschillende fronten al vele malen onderscheiden. Het systeem heeft weliswaar al aan de nodige games onderdak geboden, maar het is net zo goed een uitstekend platform voor andere software gebleken. En net op het moment dat je verwacht dat de ideeën op beginnen te raken duikt het briljante KORG DS-10 op.
Het begon destijds allemaal met Nintendogs. De eerste zogenaamde non-game was een feit, en aangezien het nieuw was voor iedereen deden veel core gamers mee met de gezonde hype. Spelen met hondjes, waarom ook niet? Als Miyamoto erachter zit kan het geen kwaad, zullen we maar zeggen. Een klein deel bleef echter sceptisch en deze groep leek te groeien vanaf de introductie van de Brain Training games. Casual non-games bleken populair en, belangrijker nog, leken een nieuwe markt aan te boren. Terwijl de gamers bleven zeuren hebben we sindsdien rekenlessen gevolgd, onze Engelse taalskills op peil gehouden, heerlijke gerechten gekookt en nog veel meer activiteiten gedaan die niet direct aan gamen gerelateerd zijn. KORG DS-10 voegt zich moeiteloos aan dit rijtje toe, maar schrik niet wanneer ik zeg dat het meteen de beste is uit dat rijtje, want dat is het met afstand.
Niet dat de eerder gerefereerde titels niet goed zijn; sterker nog, die zitten allemaal uitstekend in elkaar. Maar wat KORG DS-10 uniek maakt, is dat het ditmaal een hardcore non-game betreft. Een nieuwe niche dus, en wat wil het lot nu? Gamers zijn over het algemeen enorme muziekliefhebbers – de een uiteraard wat meer dan de ander – en dat geldt ook voor jullie, onze bezoekers op GameParty. Daar komt bij dat synthesizers in nagenoeg elk genre voorkomen, dus dat feit wordt breed gedragen. Kortom, iedere gamer met een muzikaal hart doet er goed aan deze titel nader te onderzoeken.
KORG DS-10 is een opgevoerde versie van de KORG MS-10, een analoge synthesizer die eind jaren ’70 het levenslicht zag. Een hip instrument, dat helaas snel gedateerd raakte vanwege de opkomst van digitale synthesizers. Deze synthesizers hadden als grootste voordeel dat ze polyfoon waren, dat wil zeggen dat ze meerdere inputs tegelijkertijd aankonden; iets wat niet gezegd kon worden over de MS-10. Maar we weten allemaal dat al het oude ooit weer terug in de mode komt, en die regel geldt ook binnen de muziekwereld. De MS-10 geniet inmiddels weer hoge populariteit, ditmaal vanwege z’n karakteristieke sounds die het kan produceren – juist omdat het gedateerd is. Het is dus geen toeval dat 8-bitmuziek weer aan een opmars bezig is (denk aan Crystal Castles) en dat we dergelijke sounds onder andere terugvinden binnen de techno scene.
De monofone eigenschap van de MS-10 maakt het erg geschikt voor de Nintendo DS, aangezien het touch-screen van de DS slechts één aanraking tegelijkertijd kan handelen. De KORG MS-10 en de Nintendo DS: a match made in heaven?
Je zou bijna denken van wel, want we hebben hier werkelijk te maken met een prachtproduct. Al ruim voor de release zat ik me te bedenken wat voor moois ik allemaal zou kunnen maken met deze software. Inspiratie was er in elk geval genoeg en het aantal creaties dat online te vinden is stapelt zich nog altijd in een hoog tempo op. Mijn grootste angst was echter dat ik er niet mee overweg zou kunnen. Ik mag dan wel muziek ademen en ervaring hebben met het bespelen van keyboards en piano’s, werken met een synthesizer is natuurlijk een ander verhaal. Gelukkig bleek die angst ongegrond. De diepste features zijn inderdaad toegespitst op lui die al eerder ervaring hebben opgedaan met synthesizers, maar daardoor hoef je je niet af te laten schrikken. Alle vaktermen staan stuk voor stuk keurig uitgelegd in de handleiding. Maar het mooiste komt nog: deze uitleg is totaal niet nodig om plezier te hebben met KORG DS-10.
Zo is de interface subliem dankzij het touch-screen, waardoor de schier oneindige mogelijkheden altijd binnen handbereik zijn. Laten we beginnen met de twee keyboards. Twee inderdaad, waardoor de monofone eigenschap mooi te omzeilen is. Ik zal het zelfs nog mooier vertellen: de vier tracks die gereserveerd zijn voor de drums zijn tevens om te vormen tot keyboard-inputs. Leve de akkoorden!
Er zijn altijd twee octaven in beeld wanneer het keyboard geactiveerd is. Met behulp van de plus- en minknoppen kun je hoger of lager opereren, waarbij je in totaal acht octaven tot je beschikking hebt. Inputs kun je invoeren door te pielen op het keyboard, maar je kunt ook gerichter te werk gaan met behulp van 16-step sequencers. Met deze feature is het mogelijk om op de 1/16e tel input in te voeren, erg netjes. Aan de keyboards in combinatie met de sequencers heb ik op dit moment het meeste plezier beleefd, daar dit systeem ideaal is gebleken om bestaande nummers na te bootsen. Ik was van plan om voor mijn eerste creatie het nummer Myxomatosis van Radiohead te simuleren, al had ik niet voorzien dat er online zó weinig tabs te vinden zouden zijn voor wie de toetsenist uit wil hangen. Doodzonde eigenlijk, maar als we het positief bekijken maakt het wel weer ruimte voor een nieuwe uitdaging: het spelen van muziek op gehoor. En ja, op die manier is het mij gelukt om de muzikale lead te vinden én uit te voeren, met de drums erbij. De muzikale composities zijn op te slaan in één van de zestien zogenaamde patronen, waarvan je er vervolgens maximaal honderd achter elkaar kunt zetten met de song-optie. Wanneer je die dan vervolgens afspeelt met het juiste aantal BPM en het echte nummer synchroon laat spelen met jouw werk, is het niet meer dan normaal als je het op dat moment niet kan laten om een traantje weg te pinken. Luister hierboven naar mijn creatie en vergelijk het hieronder met een live versie van uitstekende kwaliteit. Mijn cover is gebaseerd op de studio-versie en zal daarom ietwat verschillen van deze live versie, hoofdzakelijk vanwege improvisaties. Luisteraars met oor voor detail zullen echter merken dat de dikke gelaagdheid waar Radiohead om bekend staat zowaar prima is nagebootst.
Het is natuurlijk waar dat voor het bovenstaande wat muzikale kennis dan wel enige wilskracht je absoluut op weg helpt. Zo heb ik zelf een dikke blast gehad met het ontleden van Radiohead composities, waarbij elke herkende noot en slag voelde als een overwinning. Deze werkte ik vervolgens uit in KORG DS-10 én Excel aan de hand van zelfgemaakte tabs. Handig bijvoorbeeld voor wanneer jij of een maat de drums uit het nummer in kwestie wil gaan leren. Maar, zo ver zal lang niet iedereen gaan natuurlijk, en dat is waar het KAOSS Pad om de hoek komt kijken. Dit Pad maakt volledig gebruik van het touch-screen en genereert geluid op basis van de x- en y-coördinaten van jouw aanrakingen met het scherm. Zo kun je puur op gevoel de tofste klanken laten horen, waarbij standaard ingesteld staat dat je de toonhoogte en de gate (lengte van de aangeslagen noten) beïnvloedt. Kennis over noten, maatsnelheden en dergelijke zijn overbodig; jam er gewoon lekker op los! En vergeet vooral niet je meesterwerken op te slaan in één van de achttien beschikbare slots, want je weet maar nooit waar het goed voor is.
KORG DS-10 is voor mij persoonlijk nu al dé revelatie van het jaar en ik ben dan ook zeer benieuwd of dit het eerste product in een reeks van vele zal zijn. Er zijn zoveel opties om aan te sleutelen en zoveel mogelijkheden om je muzikale creativiteit te uiten, dat het voor zowel ervaren als nieuwe muzikanten een aanrader is. Laat je vooral niet afschrikken door het onbekende, daar dit het ideale product is om meer muziekkennis mee te vergaren in plaats van dat het de drempel zelf is. Tel daar bij op dat we het hebben over software op zakformaat, dat ook nog eenvoudig aan te sluiten is op de pc en andere apparatuur, zodat ook anderen van jouw unieke uitspattingen kunnen meegenieten. Ik heb gesproken.
- Graphics:
- Gameplay:
- Replay:
- Sound:
90/100
Of je er nu leuk mee wil pielen of het echt ver wil gaan schoppen in de muziekwereld; deze briljante software moet je hebben!