Oorlogen zijn niet vet. Er wordt alleen maar ruzie gemaakt, er vallen veel doden en het gaat vaak om iets onbenulligs. Maar waar oorlogen wel goed voor zijn, zijn videogames. Al jarenlang worden er games gemaakt die gebaseerd zijn op oorlogen. Denk nou bijvoorbeeld aan Call of Duty, Soldiers of Fortune en dergelijke games. Maar er zijn ook games die fictieve oorlogen gebruiken als setting. Zo een game is Metal Slug, die al jaren mee gaat. SNK vond het tijd voor deeltje zeven en vond de Nintendo DS zeer geschikt voor deze game. Maar is de Nintendo DS wel geschikt voor de Metal Slug serie en heeft SNK er wat van weten te bakken?
Iedereen die wel eens een Metal Slug game heeft gespeeld weet dat het niet bepaald makkelijke games zijn. Je moet constant goed opletten, veel schieten en veel ontwijken. Dit is al de hele serie zo, net als dat elk deel gebruik maakt van de typerende sprites. Metal Slug 7 voor de DS is niet anders! Het bevat de vertrouwde en moeilijke gameplay, het maakt gebruik van sprites en het hele spel ademt gewoon de Metal Slug sfeer uit. Maar het hoeft dan nog niet meteen goed te zijn en is het wel voor iedereen leuk? Dat is nu nog een vraag, zometeen een weet.
Niet iedereen kent Metal Slug, dus hier volgt eerst nog maar een uitleg over het spel. In Metal Slug speel je een groepering die een kwaadaardig leger wil tegengaan. Dit hebben ze meerdere keren gedaan en na de vorige keer waren ze eindelijk in hun doel geslaagd. Na een razendsnelle wederopbouw keert het normale leven langzaam maar zeker weer terug. Maar dan, middenin een documentaire over wereldwijde vervuiling, loopt er iemand door het beeld die wel heel erg veel op een Mordersoldaat (van het kwaadaardige leger) lijkt Een elite infiltratieteam wordt samengesteld om de mogelijke waarnening te bevestigen en de vijand uit te schakelen. Marco, Tarma, Eri en Fio bundelen opnieuw hun krachten met voormalige wapenbroeders Ralf en Clark. In het diepste geheim wordt het team naar het vuilniseiland gestuurd waar Morder zich klaarblijkelijk heeft teruggetrokken
Blijkbaar is Morden weer op volle kracht, want wanneer je aankomt zie je weer een volledig functionerend leger. Tijd om weer los te gaan! In Metal Slug zit je in een 2D wereld, waar je alleen naar links en rechts kan lopen. Hier en daar (lees: op veel plekken) staan wat Mordersoldaten die je allemaal willen neerknallen. Gelukkig heb jij ook wapens en zal je ze lekker neer kunnen knallen. In het begin valt het nog wel mee (al zijn er alsnog aardig wat vijanden), maar later zal je vrijwel constant de schietknop ingedrukt moeten houden om te kunnen overleven. Met schieten alleen kom je echter niet zo ver, want de vijanden schieten natuurlijk terug en dus zal je ook non-stop goed moeten opletten of er geen kogel richting je hoofd komt. Het is naast steeds schieten dus ook steeds springen, bukken en andere manieren van ontwijken. De vijanden worden steeds sterker als je vordert in het spel en dus is je gewone geweer niet meer zo welkom. Je wilt betere en sterkere wapens krijgen om zo te kunnen overleven. En die krijg je ook! In elk level zit een aantal gevangen genomen POW-gastjes. Als je deze bevrijdt (door het touw kapot te schieten of snijden) krijg je van de meesten een power-up, wat vaak resulteert in een beter wapen. Dit wapen heeft dan wel maar een gelimiteerde hoeveelheid munitie, dus je zal hem al snel niet meer hebben, maar het helpt zeker. In Metal Slug zal je dus veel moeten lopen en elk mens wordt op een gegeven moment moe. Dat je moe wordt, merk je niet, maar waar ik heen wil, zijn de Slugs. Op bepaalde plekken kan je Slugs vinden, wat een soort voertuigen zijn. Zo heb je bijvoorbeeld een soort tank, een soort vliegtuig en verschillende soorten mecha’s. Eenmaal in een Slug kan je je voortbewegen en gewoon blijven schieten. De schade die je doet is meer dan wanneer je met je normale wapens schiet en wanneer je geraakt wordt door vijandige kogels, krijg je zelf geen schade. Je Slug vangt namelijk alle kogels op en dus daalt het gezondheidsbalkje van de Slug. Als deze eenmaal leeg is, heb je tijd om uit te stappen en vervolgens ontploft de Slug.
Metal Slug 7 heeft dus weer lekker dezelfde gameplay als de vorige delen en dat is zeker een pluspunt. Na al die jaren speelt het nog steeds heerlijk, is het lekker uitdagend en vermaak je je er zeker mee. Het heeft weer dezelfde looks dankzij de sprites en dat past perfect bij het spel. Ben je echter een serieuze Metal Slug veteraan en heb je de Story Mode zo uitgespeeld? Dan kan je nu naar een school toe. Deze school zal je allerlei missies voorleggen die je kan afleggen. Zo moet je zoveel mogelijk vijanden neerknallen, alle POW-gastjes redden, zo min mogelijk keer dood gaan etcetera. In het begin zijn deze missies nog erg gemakkelijk, maar om ze allemaal te kunnen halen moet je toch best goed zijn, veel moeite doen en aardig wat tijd erin steken. Een mode die zeer welkom is en ervoor zorgt dat de replaywaarde een stuk hoger ligt.
Never change a winning team. Dit moet SNK gedacht hebben en ze hebben Metal Slug 7 dus lekker meer van hetzelfde gehouden. Meestal is dit een minpunt, maar bij Metal Slug is dit een dik pluspunt. Deeltje zeven is weer onwijs leuk om te spelen, is weer lekker uitdagend, ziet er weer goed uit en noem maar op wat nog meer. En is de Story Mode te simpel of te kort voor je, dat is daar ook nog de school om allerlei uitdagingen aan te gaan. Hou je wel van arcade shooters en van wat uitdaging? Dan is Metal Slug 7 zeker het aanschaffen waard!
- Graphics:
- Gameplay:
- Replay:
- Sound:
81/100
Meer van hetzelfde, wat in dit geval een pluspunt is!