Chrono Trigger

We nemen even een kijkje terug in de tijd, veertien jaar terug om precies te zijn, want in maart van 1995 verscheen er een role playing game op de Japanse Super Famicom die zelfs jaren na dato duizenden fans over de hele wereld heeft en gezien wordt als één van de beste RPG’s ever. Ik heb het natuurlijk over Chrono Trigger, een pareltje van een game die nooit de Europese grens over is gekomen. Gelukkig probeert Square Enix, koning van de RPG’s en meester in het porten van oude klassiekers, dit goed te maken door Chrono Trigger, in handheld formaat, alsnog naar Europa te halen. Tijd om de Nintendo DS voor de dag te halen dus!

Zoals RPG kenners onder ons ongetwijfeld weten, speelt Chrono Trigger zich niet in één bepaalde tijd af, maar neemt je mee op een onvergetelijke reis over de tijdlijn. Zo bevind je je het ene moment in het heden, sta je het volgende moment tussen de dinosaurussen in de prehistorie, vecht je tegen ridders in de middeleeuwen of ga je ineens jaren vooruit in de tijd en kom je terecht in een of andere futuristische wereld. In 1995 was dit een geweldig concept, maar weet dit tijdreizen ons zoveel jaren later nog steeds te overtuigen? Ik sprong in de tijdmachine om erachter te komen of Chrono Trigger inderdaad zo tijdloos is als het verhaal doet vermoeden.

Voor degene die Chrono Trigger nog nooit gespeeld hebben, zal ik in het kort wat over het verhaal vertellen. Deze RPG laat je in de huid kruipen van Crono, een heldhaftige jongen met een vreemd rood spikekapsel. Het verhaal begint in het heden, waar Crono op weg is naar een festival in het dorp om naar de demonstratie van een tijdmachine te gaan kijken, die een vriendin, Lucca genaamd, heeft uitgevonden. In zijn haast botst hij tegen een meisje op, dat zich voorstelt als Marle. De schone blonde ziet Crono schijnbaar wel zitten en vraagt of ze hem gezelschap mag houden tijdens de demonstratie. Wanneer Marle zich enthousiast als proefkonijn aanbiedt, gaat er iets mis met de tijdmachine en wordt ze vierhonderd jaar terug de tijd in gestuurd. Crono twijfelt geen seconde en laat zich naar dezelfde periode warpen om Marle te redden. Hij komt erachter dat het blondje in werkelijkheid prinses Nadia is en aangezien wordt voor de ontvoerde koningin van het tijdperk waarin ze zich bevinden. Afijn, Marle is in veiligheid en het is nu Crono’s taak om ook de ontvoerde koningin heelhuids terug te brengen. En zo zul je met Crono en zijn vrienden van het ene avontuur in het andere rollen en van het ene tijdperk naar het andere springen.

Naast een mooi en meeslepend verhaal, zitten ook de gameplay en de besturing erg goed in elkaar. Bij de besturing heb je de keus om voor de klassieke besturing te gaan. Dit houdt in dat je de gehele game dus kunt besturen door middel van de buttons en je geen gebruik hoeft te maken van de stylus. En je kunt kiezen uit de DS besturing, waardoor je wel voor een deel op de stylus en het touch-screen aangewezen bent. Dit kun je te allen tijde veranderen en daarnaast zelfs helemaal aanpassen aan jouw voorkeuren. Vind je de gevechtsnelheid te langzaam? Dan zet je die een paar tandjes hoger. Heb je geen zin om de cutscenes te bekijken? Dan zet je die gewoon lekker uit. Wil je liever met de A-button naar het main menu in plaats van met de Y-button en gebruik je liever de X-button om dingen te accepteren? No problem, met een paar klikken is het veranderd! Met andere woorden, de besturing werkt gewoon altijd lekker, want je kunt hem tot aan het kleinste detail zelf instellen.

In tegenstelling tot veel andere turn-based RPG’s, word je in Chrono Trigger niet steeds random in een gevecht gezogen, maar zie je de vijanden gewoon door de wereld lopen en kun je ze in sommige gevallen ook moeiteloos ontwijken. Eenmaal in gevecht met één of meerdere monsters heeft elk partymember een balkje dat na elke aanval die hij of zij uitvoert, leegloopt waarna je moet wachten tot de balk weer volgelopen is, voordat je de volgende aanval in kunt zetten. Natuurlijk heb je naast de algemene aanvallen ook de mogelijkheid om magische aanvallen uit te voeren of items te gebruiken waarmee je de vijand kunt verzwakken of jezelf en je partymembers kunt healen. De eerste paar gevechten voelde het wat onwennig aan, maar na een aantal gevechten kreeg ik er steeds meer handigheid in en werkte het gewoon goed, waardoor ik me lekker vlot en soepel een weg door de vele gevechten wist te banen.

Dit gevechtsysteem was natuurlijk ook al in het originele deel aanwezig, dus wat dat betreft niets nieuws onder de zon. Wel zijn er voor deze DS versie een tweetal nieuwe kerkers aan de game toegevoegd, plus een grappige minigame waarbij je monsters moet kweken en trainen om ermee tegen vrienden te kunnen strijden. En vergeet natuurlijk de uitgebreide mogelijkheden wat betreft de besturing niet. Al met al misschien geen gigantische veranderingen, maar dat is ook absoluut niet nodig. De elementen die Chrono Trigger tot één van de beste RPG’s gemaakt hebben, zijn gewoon lekker behouden gebleven en zo hoort het. Ook in deze handheld variant kunnen we weer genieten van mooie kleurrijke graphics en vrolijke sounds en deuntjes die heerlijk in je hoofd blijven hangen.

Chrono Trigger voor de Nintendo DS is in zo’n beetje alle opzichten een geslaagde game. Een meeslepend verhaal, mooie cutscenes, kleurrijke graphics en muziek waar je geen genoeg van kunt krijgen. Een must-have voor iedereen die gek is op Japanse RPG’s, het origineel nog nooit gespeeld heeft of gewoon nog een keer wil genieten van dit tijdloze klassiekertje.

  • Graphics:
  • Gameplay:
  • Replay:
  • Sound:

91/100

Een tijdloze klassieker die je gewoon gespeeld moet hebben!